INNOWACJA PEDAGOGICZNA
PROGRAM WŁASNY „ DUŻE SPRAWY W MAŁYCH GŁOWACH”
W ZAKRESIE EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
DLA UCZNIÓW KLASY I – III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 23 WE WROCŁAWIU
Czym jest edukacja włączająca dla dzieci zdrowych i ich rodziców?
Dzieci w okresie nauczania wczesnoszkolnego prezentują podobne zainteresowania, są otwarte, a odpowiednio przygotowane w sposób naturalny przyjmują odmienności swoich rówieśników. Są opiekuńcze wobec kolegów, którzy wymagają pomocy i wsparcia. Dotyczy to osób z widocznymi dysfunkcjami, ale są bowiem i takie dzieci, które nie są świadome swej odrębności, ani nie dostrzegają też jej w ich rówieśnikach.
Edukacja włączająca jest okazją do uczenia się normalności. Dzieci niepełnosprawne są w naszym otoczeniu i mamy się uczyć relacji z nimi, mądrze udzielać pomocy, wspierać a nie wyręczać, mądrze odczytywać ich potrzeby. Wytłumaczyć trudniejsze rzeczy, zachęcić do współpracy, zatrzymać się nad innością drugiego.
Wzajemne obcowanie jest naturalną sytuacją do uczenia się siebie, lepszego poznania swoich mocnych i słabych stron. Dla wszystkich uczestników tego procesu włączania nie będzie to jednorazowy gest, akt, działanie, ale szansa na wzrastanie w człowieczeństwie.
Zajęcia z elementami edukacji włączającej prowadzone są w ramach realizacji programu nauczania uczniów klasy 2a oraz uczniów uczęszczających na lekcje etyki.
Prowadząca:
Mariola Bartela Stasiun